Wat zijn de systeemeisen voor Inventive Online?

Sectie 1 - Introductie

Inventive ERP Software biedt haar software on-premise aan, maar ook als cloud-oplossing onder de naam “Inventive Online”. De voordelen van Inventive Online zijn evident, u heeft nog maar een beperkte lokale ICT infrastructuur nodig om de software te kunnen gebruiken. Daarnaast bent u locatie onafhankelijk. Wanneer u slechts over een computer en een internetverbinding beschikt kunt u al gebruik maken van Inventive Online.

Afhankelijk van de applicatiemodules die u gebruikt kunt op twee manieren verbinding maken met Inventive Online*:

  • Inventive Online via de webbrowser
  • Inventive Online via de remote desktop client

Niet alle applicatiemodules zijn beschikbaar in Inventive Online via de webbrowser

In dit document worden de algemene systeemeisen en aandachtspunten m.b.t. het gebruik van Inventive Online beschreven. Vervolgens worden de specifieke systeemeisen en aandachtspunten gedefinieerd voor het gebruik van bovengenoemde typen verbindingen. Voor een goede werking van Inventive Online is het van belang dat u acht neemt van alle betreffende systeemeisen & aandachtspunten en eventueel de nodige voorbereidingen treft om uw ICT infrastructuur hieraan te laten voldoen.
 

Sectie 2 - Algemene systeemeisen en aandachtspunten
2.1E-mail versturen vanuit Inventive Online
Vanuit Inventive Online kunt u (indien gewenst) direct documenten als e-mail versturen. Standaard gebeurt met een e-mail adres uit het e-mail domein “inventive-online.nl” (bijv. uwbedrijfsnaam@inventive-online.nl). Het is echter ook mogelijk om e-mail te versturen vanuit uw eigen e-mail domein. Dit betreft maatwerk en is enkel mogelijk onder volgende voorwaarden:
  • U mailt vanuit een eigen e-mail domein, dus: adres@uwbedrijfsnaam.nl en niet vanuit het e-mail domein van een provider, zoals @ziggo.nl, @kpmail.nl, @gmail.com, etc.
     
  • U heeft toegang tot het DNS beheer van uw e-mail domein, zodat u een SPF record kunt aanmaken of wijzigen. Uitleg: M.b.v. een SPF record kunt u aangeven welke servers namens uw e-mail domein berichten mogen sturen, door het externe IP adres van de betreffende server op te nemen in het SPF record. Dit externe IP adres betreft dan externe IP adressen van de Inventive Online servers. Dit dient u met uw eigen systeembeheerder te organiseren.
     
  • Indien u gebruik maakt van Office365, Gmail, e.d. EN tevens vanuit deze omgeving mailt vanuit een “eigen” e-mail domein (adres@uwbedrijfsnaam.nl), dan dient u een zgn. “connector” aan te maken (of aan te passen als deze al aanwezig is). U dient daarvoor beheerderstoegang te hebben tot deze omgeving om deze aanpassing uit te kunnen voeren. Dit dient u met uw eigen systeembeheerder te organiseren.


Internetverbinding & bandbreedte

Voor het gebruik van Inventive Online dient u te beschikken over een deugdelijke, stabiele internetverbinding. Inventive adviseert een bandbreedte van minimaal 2Mbps download en 256Kb upload per gelijktijdige gebruiker voor een soepele gebruikerservaring. Als stelregel geldt: Hoe sneller de internetverbinding, des te vloeiender de beeldopbouw en de gebruikerservaring.

Maak waar mogelijk altijd gebruik van bekabelde netwerkverbindingen. Dit verhoogt de stabiliteit van uw internetverbinding en daarmee uw verbinding met Inventive Online.

Lettertypen
Binnen Inventive Online kunt u gebruik maken van een set standaard lettertypen voor uw correspondentie. Wanneer u gebruik maakt van een afwijkend lettertype kan dit eventueel als maatwerk worden toegevoegd, op voorwaarde dat dit niet conflicteert met andere, reeds eerder toegevoegde lettertypen. Dit zal vooraf altijd door Inventive moeten worden onderzocht.

Gebruikte schermresolutie
De gebruikte schermresolutie van de Windows of Apple computer waarop u Inventive Online gebruikt kan bepalend zijn voor de snelheid van de beeldopbouw. Zeer hoge resoluties (bijv. 4K) kunnen de beeldopbouw ernstig vertragen. Een langzame internetverbinding versterkt dit effect en veroorzaakt veelal een negatieve gebruikerservaring. In dat geval is het raadzaam om Inventive Online in een venster te draaien i.p.v. een volledig scherm.
 

Sectie 3 - Specifieke systeemeisen en aandachtspunten t.b.v. Inventive Online verbindingen
2.2

Inventive Online via de webbrowser
Voor het gebruik van Inventive Online via de webbrowser omgeving dient u te beschikken over een Windows of een Apple computer met een webbrowser, voorzien van de laatste updates. De volgende webbrowsers worden hierbij ondersteund (gebruik altijd de laatste versie, voorzien van de meest recente updates):

Windows computer
Apple computer
Minimale systeemeisen
Minimale systeemeisen
Browser
  • Microsoft Internet Explorer
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox

Browser
  • Safari
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox


Authenticatie
Voor het inloggen op Inventive Online via de webbrowser heeft u naast een naam en een wachtwoord ook een dagcode nodig. De dagcode wordt (dagelijks) per e-mail verzonden en vereist voor iedere gebruiker een persoonlijk e-mail adres.

Printen
Printopdrachten vanuit Inventive Online via de webbrowser genereren PDF bestanden die u lokaal kunt afdrukken.

Gebruik tablet computers
Het is ook mogelijk om Inventive Online via de webbrowser op een tablet computer te draaien. Gezien de grote diversiteit aan tablet computers die er momenteel op de markt zijn is het vrijwel onmogelijk om aan te geven welke modellen wel of niet geschikt zijn, maar doorgaans zijn de meeste tablet computers met een recente versie van Apple iOS en Google Android (voorzien van een recente webbrowser) wel inzetbaar.
 


2.2

Inventive Online via de remote desktop client
Voor het gebruik van Inventive Online via de remote desktop client dient u te beschikken over een Windows of een Apple computer met de volgende besturingssystemen:

Windows computer
Apple computer
Minimale systeemeisen
Minimale systeemeisen
Besturingssysteem
  • Windows 10, voorzien van de laatste updates

Besturingssysteem
  • Apple OSX 10.14 of hoger, voorzien van Microsoft RDP client voor MacOS v10 (of hoger)


Authenticatie
Voor het inloggen op Inventive Online via de remote desktop client heeft u naast een naam en een wachtwoord ook een dagcode nodig. De dagcode wordt (dagelijks) per e-mail verzonden en vereist voor iedere gebruiker een persoonlijk e-mailadres. Meer informatie over het inloggen in de applicatie kan worden geraadpleegd in het desbetreffende kennisbankartikel.


Printen
Bij het gebruik van Inventive Online via de remote desktop client worden uw lokale printers beschikbaar gesteld binnen uw Inventive Online sessie. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een universeel printerstuurprogramma. Sommige printers kunnen hier niet goed mee overweg, waardoor afdrukken niet of slechts gedeeltelijk overeenkomen met het origineel. Als alternatief kunt u in dat geval afdrukken naar een PDF bestand, dat u vervolgens kunt downloaden en alsnog kunt afdrukken naar uw lokale printer. 

Inventive Online binnen een server based computing oplossing
Wanneer u gebruik maakt van een server based computing oplossing, zoals Citrix XenApp of Microsoft Remote Desktop services, waarbinnen u de Inventive Online Desktop App start, dient u rekening te houden met het volgende: 

Als u een server based computing sessie start op een device of computer met een bepaalde resolutie en de verbinding met deze sessie vervolgens verbreekt, terwijl de Inventive Online remote desktop client nog actief is en u neemt deze actieve sessie vervolgens over op een ander device of computer - vaak met een andere schermresolutie - dan kan het voorkomen dat de Inventive Online remote desktop client de nieuwe schermresolutie niet (goed) herkent en er problemen ontstaan met het opnieuw schalen van het programmavenster.

Inventive adviseert daarom altijd om de Inventive Online remote desktop client af te sluiten alvorens u een sessie met uw server based computing oplossing verbreekt!

Gerelateerde artikelen