Hoe kan ik een koppeling realiseren tussen de MVoice telefooncentrale en de Inventive Desktop App?

In de Inventive software heeft u de mogelijkheid om een koppeling te realiseren tussen uw MVoice telefooncentrale en de Inventive Desktop App. Op deze wijze worden alle in- en uitgaande telefoontjes vastgelegd en heeft u de mogelijkheid om relaties te bellen door middel van het klikken op een powertool, maar hoe realiseert u een koppeling tussen de MVoice telefooncentrale en de Inventive Desktop App?

Voordat u aan de slag kunt met het realiseren van de koppeling in uw Inventive applicatie, dient u eerst in de MVoice applicatie enkele instellingen door te voeren en keys te genereren. U opent daarom online uw MVoice omgeving (zie afbeelding 1, punt 1). In het menu dat opent, kiest u voor de optie 'Options' onder het 'System' menu (zie afbeelding 1, punt 2). Vervolgens kiest u voor de optie 'Remote API' (zie afbeelding 1, punt 3) waarna er een nieuw venster opent. 
 

Kopieren van de API Key
In het nieuwe venster ziet u het veld 'API Key' (zie afbeelding 1, punt 4), deze key dient u te kopiëren. Als het veld leeg is, dient u eerst de optie 'Generate new' te kiezen (zie afbeelding 1, punt 5), waarna een code wordt gegenereerd. De key dient u op te schrijven aangezien deze in een later stadium in de Inventive applicatie wordt ingevoerd. Ditzelfde geldt voor de URL waarmee Inventive met MVoice kan communiceren. In ons voorbeeld is dit de URL: https://inventive.mvoice.nl. 


Instellen van MVoice Routines
Nadat u de codes heeft opgeschreven, opent u het menu 'Dial Plan' en kiest u voor de optie 'Routines' (zie afbeelding 2, punt 1). U zult enkele regels zien staan, hierbij dient u te dubbelklikken op de optie '<all external calls>' (zie afbeelding 2, punt 2). Er wordt opnieuw een venster geopend, waarin u klikt op de button 'Edit' (zie afbeelding 2, punt 3). In het scherm dat opent, dient u enkele gegevens in te voeren. Ten eerste voert u bij het veld 'Type' de optie 'API Events' in (zie afbeelding 2, punt 4). Ten tweede dient u bij de velden 'Incoming Call Event', 'Answered Event' en 'Finished event' een Ja in (zie afbeelding 2, punt 5). Bij het veld 'Internal Dial Event' voert u een Nee in (zie afbeelding 2, punt 6). Ten slotte voert u bij de optie 'Event tag' de tekst External Calls in en bij het veld 'Condition' de optie 'Unconditionally' (zie afbeelding 2, punt 7). Vervolgens klikt u op de 'Ok' button en daarna op de optie 'Apply Changes'. Hiermee activeert u de zojuist gewijzigde instellingen. 


Invoeren API Key en URL in Inventive
Met de hierboven beschreven stap heeft u de instellingen in de MVoice omgeving afgerond en kunt u starten met het instellen van de koppeling in de Inventive applicatie. U opent hiervoor de functie 'Algemene voorkeuren administratie' en voert bij de optie 'MVoice API' zowel de 'MVoice Server URL' als de 'MVoice API Key' in (zie afbeelding 3, punt 1). Vervolgens slaat u deze gegevens op.  
 

Instellen van werkplekken met toestelnummer
De volgende stap is het koppelen van toestelnummers aan werkplekken van uw medewerkers. U opent hiervoor de functie 'Werkplekken db' waarna u bij elke werkplek het toestelnummer invoert (zie afbeelding 4, punt 1). Let op! Dit toestelnummer dient overeen te komen met de namen van de telefoons binnen de MVoice omgeving. Om een namenlijst met telefoonnummers te zien, opent u de MVoice omgeving en kiest u onder het menu 'Communication' voor de optie 'Phones' (zie afbeelding 5, punt 1). 

Zodra u de telefoonnummers aan de werkplekken van uw medewerkers heeft gekoppeld, sluit u de functie en Inventive af. Vervolgens logt u opnieuw in, in de Inventive applicatie en kiest u in het inlogscherm direct de juiste werkplek bij de optie 'Werkplek' (zie afbeelding 6, punt 1). 


Bellen via de functies Relaties en Contactpersonen
Na het inloggen heeft u de koppeling gerealiseerd. Dit geeft u de mogelijkheid om vanuit enkele functies in Inventive uitgaande telefoongesprekken te starten. Zo kunt u onder andere de lijstweergave vanuit de functies Relaties en Contactpersonen via rechtermuisknop een telefoongesprek starten (zie afbeelding 7, punt 1). Als u de detailweergave heeft geopend, zult u onder de Powertools een optie 'Bel <Telefoonnummer>' zien staan. Zodra je deze bel actie kiest, wordt het nummer gebeld en wordt de speaker functie van de telefoon geactiveerd. 

Let op! Het bellen via de Powertool optie is alleen mogelijk, als er een telefoonnummer is ingevoerd op de relatie of contactpersonenkaart en als u bij het inloggen de juiste werkplek heeft gekozen.


Registratie van telefoongesprekken met behulp van een batchjob
Alle inkomende en uitgaande telefoongesprekken vanuit de Inventive applicatie kunnen automatisch worden geregistreerd. U dient hiervoor een batchjob in te stellen. Deze batchjob vraagt de gesprekgegevens op van MVoice en registreert deze in Inventive. Voor het instellen van de batchjob opent u de functie 'Batchjobs', waarna u op de 'Nieuw' button klikt om een nieuwe batchjob aan te maken. In het scherm dat opent kiest u bij veld 'Type' voor de optie 'MVoice registratie telefoongesprekken' (zie afbeelding 8, punt 1).

Vervolgens dient u op het tabblad 'Planningsschema' een uitvoerfrequentie in te voeren (zie afbeelding 8, punt 2). Inventive raadt aan om voor deze koppeling elke 5 minuten de batchjob uit te voeren. Zodra de batchjob is uitgevoerd, kunt u via de functie 'Telefoonmutaties' de geregistreerde telefoongesprekken inzien en volgen (zie afbeelding 9, punt 1). 



Afbeelding 1


Afbeelding 2


Afbeelding 3


Afbeelding 4


Afbeelding 5


Afbeelding 6


Afbeelding 7


Afbeelding 8


Afbeelding 9