Hoe download ik de RDP client en log ik voor de eerste keer in, in Inventive Online?

Om te kunnen werken met de Inventive Online applicatie dient u eerst enkele stappen te doorlopen waaronder het downloaden van de juiste apps en het invoeren van de juiste instellingen, maar hoe download u de RDP client en kunt u voor de eerste keer inloggen in de Inventive applicatie? 

Let op! Inventive raadt aan om de stappen in deze handleiding stap voor stap te doorlopen omdat dit onontbeerlijk is voor het in het vervolg snel en probleemloos opstarten van de applicatie. Mocht u tijdens het volgen van deze handleiding toch hulp nodig hebben dan kunt u altijd contact opnemen met onze Servicedesk. Daarnaast wordt hieronder per besturingssysteem (MacOS / Windows) het te volgen stappenplan behandeld.


  • MacOS werkwijze
    Om gebruik te kunnen maken van de Inventive Online applicatie op MacOS dient u eerst de Remote Desktop App te downloaden uit de App Store. De juiste app kunt u bereiken door te klikken op deze link. Na het downloaden en installeren van de app dient u de Remote Desktop App op te starten en enkele instellingen in te voeren. 

    Wanneer u voor het allereerst de Remote Desktop App opent, volgt er een scherm waarin een Quick Connect actie kan worden ingevoerd. Deze optie is niet benodigd zodoende dient u op de optie 'Skip' te klikken.
    Vervolgens wordt het hoofdmenu geopend waarin u de 'Remote Resource' connectie kunt realiseren. U klikt hiervoor op het plusje (zie afbeelding 1, punt 1) en kiest voor de optie ‘Remote resources’ (zie afbeelding 1, punt 2). 

    Er wordt een nieuw venster geopend waarin u één van de volgende URL's invoert https://connect.inventive-online.nl/RDWeb/Feed/webfeed.aspx (zie afbeelding 2, punt 1) en vervolgens klikt op 'Find Feed' (zie afbeelding 2, punt 2). Zodra de feed is gevonden, dient u onder het veld 'User Account' te kiezen voor de optie 'Add User Account' (zie afbeelding 3, punt 1). U vult vervolgens in de velden 'User Name' (vb. ria.van.inventive@inventive-online.nl) en 'Password' uw inloggegevens in om in te kunnen loggen in de Inventive applicatie (zie afbeelding 4, punt 1) en klikt op 'Save' (zie afbeelding 4, punt 2). 

    In het scherm dat opent, klikt u vervolgens op 'Add Workspace' (zie afbeelding 5, punt 1). Hierna wordt de link naar de Inventive applicatie automatisch toegevoegd in het hoofdmenu scherm (zie afbeelding 6, punt 1). Hiermee zorgt u ervoor dat er onder de optie ‘Remote resources’ altijd de laatst beschikbare versie van de Inventive Online applicatie wordt toegevoegd. 

    In het vervolg kunt u door op één van de regels te klikken direct de Inventive applicatie opstarten (zie afbeelding 6, punt 2). Vervolgens zal de Inventive applicatie worden opgestart, waar u met behulp van uw persoonlijke inlogcode en wachtwoord kunt inloggen in de applicatie. Na de invoer van uw wachtwoord, zal worden gevraagd om een dagcode. Deze ontvangt u in uw persoonlijke mailbox. Na invoer van de dagcode wordt u doorgelogd in de applicatie en kunt u starten met werken.


  • Windows werkwijze
    Om gebruik te kunnen maken van de Inventive Online applicatie op Windows dient u gebruik te maken van de standaard meegeleverde Microsoft Remote Desktop App. De eerste keer dat u inlogt dient u hiervoor in het configuratiescherm de optie 'RemoteApp- en bureaubladverbindingen' te selecteren (zie afbeelding 7, punt 1). In het venster dat opent, klikt u op de menu optie 'RemoteApp en bureaubladen openen' (zie afbeelding 8, punt 1). Er verschijnt opnieuw een scherm waarin u gevraagd wordt om een URL (https://connect.inventive-online.nl/RDWeb/Feed/webfeed.aspx) of gebruikersnaam in te voeren, hier kunt u uw gebruikersnaam invoeren die u per mail heeft ontvangen (voornaam.tussenvoegsel.achternaam@inventive-online.nl) en vervolgens klikt u op 'Volgende'. 

    In het scherm dat daarop volgt, dient u een account toe te voegen. U kunt daar kiezen voor 'Nieuw account toevoegen'. 
    Er wordt wederom gevraagd om het gebruikersaccount en het bijbehorende wachtwoord in te voeren. Het gebruikersaccount is gelijk aan uw account hierboven en het wachtwoord heeft u per mail ontvangen. Nadat u deze gegevens heeft ingevoerd kunt u de invoer accepteren en zal de koppeling tot stand worden gebracht.

    Hiermee heeft u de verbinding met de Inventive applicatie volbracht en kunt u gaan werken met de Inventive applicatie. Om in het vervolg sneller te kunnen inloggen, heeft u de mogelijkheid om een snelkoppeling aan te maken in uw taakbalk. Om dit te doen zoekt u in het Windows hoofdmenu op de tekst 'Inventive Online' (zie afbeelding 11, punt 1). Vervolgens ziet u de applicatie in een lijst (zie afbeelding 11, punt 2) waarna u met de rechtermuisknop klikt op deze applicatie. Hiermee verschijnt er een extra menu, waarin u de optie 'Aan de taakbalk vastmaken' selecteert (zie afbeelding 11, punt 3). Vervolgens zult u zien dat het icoon van de applicatie zichtbaar wordt in uw taakbalk (zie afbeelding 11, punt 4) waarna u de Inventive applicatie sneller kunt starten. 

    Na het opstarten van de applicatie, wordt direct de Inventive applicatie opgestart, waar u met behulp van uw persoonlijke inlogcode en wachtwoord kunt inloggen in de applicatie. Na de invoer van uw wachtwoord, zal worden gevraagd om een dagcode. Deze ontvangt u in uw persoonlijke mailbox. Na invoer van de dagcode wordt u doorgelogd in de applicatie en kunt u starten met werken.





Afbeelding 1


Afbeelding 2


Afbeelding 3


Afbeelding 4


Afbeelding 5


Afbeelding 6


Afbeelding 7


Afbeelding 8


Afbeelding 9


Afbeelding 10


Afbeelding 11