You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 2 Next »

Systeemeisen voor Inventive Online

Sectie 1 - Introductie

Inventive ERP Software biedt haar software on-premise aan, maar ook als cloud-oplossing onder de naam “Inventive Online”. De voordelen van Inventive Online zijn evident, u heeft nog maar een beperkte lokale ICT infrastructuur nodig om de software te kunnen gebruiken. Daarnaast bent u locatie onafhankelijk. Wanneer u slechts over een computer en een internetverbinding beschikt kunt u al gebruik maken van Inventive Online.

Afhankelijk van de applicatiemodules die u gebruikt kunt op twee manieren verbinding maken met Inventive Online:

  • Inventive Online via de browser
  • Inventive Online via de desktop-client

In dit document worden de systeemeisen gedefinieerd voor het gebruik van beide typen verbindingen, maar ook voor enkele algemene features van Inventive Online (die van toepassing zijn op beide type verbindingen).


Sectie 2 - Systeemeisen Inventive Online
2.1

Inventive Online via de browser
Voor het gebruik van de Inventive Online web(browser) omgeving dient u te beschikken over een Windows of een Apple computer met een webbrowser, voorzien van de laatste updates. De volgende webbrowsers worden hierbij ondersteund (gebruik altijd de laatste versie, voorzien van de meest recente updates):

Windows Serverconfiguratie
Apple Serverconfiguratie
Minimale systeemeisen
Minimale systeemeisen
Browser
  • Microsoft Internet Explorer
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox

Browser
  • Safari
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox


Voor het gebruik van de Inventive Online web(browser) omgeving dient u te beschikken over een deugdelijke, stabiele internetverbinding. Hoe sneller de internetverbinding, des te vloeiender de beeldopbouw en de gebruikerservaring.

Maak waar mogelijk altijd gebruik van bekabelde netwerkverbindingen. Dit verhoogt de stabiliteit van uw internetverbinding.

Voor het inloggen op de Inventive Online web(browser) omgeving heeft u naast een naam en een wachtwoord ook een dagcode nodig. De dagcode wordt (dagelijks) per e-mail verzonden en vereist voor iedere gebruiker een persoonlijk e-mail adres.

Printopdrachten binnen de Inventive Online web(browser) omgeving genereren PDF bestanden die u lokaal kunt afdrukken.


2.2

Inventive Online via de Desktop client
Voor het gebruik van de Inventive Online desktop client dient u te beschikken over een Windows of een Apple computer met de volgende besturingssystemen:

Windows Serverconfiguratie
Apple Serverconfiguratie
Minimale systeemeisen
Minimale systeemeisen
Besturingssysteem
  • Windows 7, voorzien van de laatste updates*

Besturingssysteem
  • Apple OSX 10.13 of hoger, voorzien van Microsoft RDP client voor MacOS v10 (of hoger)



Aanbevolen systeemeisen
Aanbevolen systeemeisen
Besturingssysteem
  • Windows 10

Besturingssysteem
  • Apple OSX 10.13 of hoger, voorzien van Microsoft RDP client voor MacOS v10 (of hoger)

* Windows 7 kent enkele beperkingen/problemen m.b.t. het opslaan van inloggegevens en de stabiliteit van de verbinding met Inventive Online. Derhalve adviseert Inventive met klem het gebruik van Windows 10.


Stabiele internetverbinding
Voor het gebruik van de Inventive Online desktop-client dient u te beschikken over een deugdelijke, stabiele internetverbinding. Inventive adviseert een bandbreedte van minimaal 2Mbps download en 256Kb** upload per gelijktijdige gebruiker voor een soepele gebruikerservaring. Als stelregel geldt: Hoe sneller de internetverbinding, des te vloeiender de beeldopbouw en de gebruikerservaring.
** Wanneer regelmatig grotere bestanden worden geüpload kan een hogere uploadsnelheid noodzakelijk zijn, dit verschilt per situatie

Lokale printermogelijkheden
Bij het gebruik van de Inventive Online desktop-client worden uw lokale printers beschikbaar gesteld in de remote desktop omgeving. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een universeel printerstuurprogramma. Sommige printers kunnen hier niet goed mee overweg, waardoor afdrukken niet of gedeeltelijk overeenkomen met het origineel. Als alternatief kunt u in dat geval afdrukken naar een PDF bestand, dat u vervolgens kunt downloaden en alsnog kunt afdrukken naar uw lokale printer.  


Lettertypes
Binnen Inventive Online kunt u gebruik maken van de standaard lettertypen die met Microsoft Windows zijn meegeleverd. Wanneer u gebruik maakt van een ander lettertype kan dit eventueel als maatwerk worden toegevoegd, op voorwaarde dat dit niet conflicteert met andere, reeds eerder toegevoegde lettertypen. Dit zal vooraf altijd moeten worden onderzocht.


Gebruikte schermresolutie
De gebruikte schermresolutie van de Windows of Apple computer waarop u de Inventive Online desktop-client start kan bepalend zijn voor de snelheid van de beeldopbouw. Zeer hoge resoluties (bijv. 4K) kunnen de beeldopbouw ernstig vertragen. Een langzame internetverbinding versterkt dit effect en veroorzaakt veelal een negatieve gebruikerservaring. In dat geval adviseert Inventive om de Inventive Online desktop-client in een venster te draaien i.p.v. full screen.


Gebruik op tablets
Het is ook mogelijk om de Inventive Online desktop-client op een tablet te draaien. Gezien de grote diversiteit aan tablets die er momenteel op de markt zijn is het vrijwel onmogelijk om aan te geven welke modellen wel of niet geschikt zijn, maar doorgaans zijn de meeste tablets met een recente versie van Apple IOS en Google Android en voorzien van de Microsoft Remote Desktop App wel inzetbaar.


Two factor authentication
Voor het inloggen met de Inventive Online desktop-client wordt gebruik gemaakt van 2-factor authenticatie m.b.v. Microsoft 2FA. Concreet betekent dit dat u een naam en wachtwoord nodig heeft om in te loggen. Vervolgens dient u op uw mobiele telefoon de aanmelding te bevestigen. Dat kan op twee manieren worden ingesteld:

  • Een telefoonoproep
    U wordt gebeld op uw mobiele nummer en dient de aanmelding m.b.t. een toets te bevestigen.
     
  • Een authenticatie app
    U krijgt een notificatie van de authenticatie app en dient de aanmelding te bevestigen.
     

Het gebruik van de authenticatie app geniet de voorkeur. In de praktijk blijkt deze manier van authenticeren minder storingsgevoelig. Let op! Iedere Inventive Online gebruiker dient te beschikken over een mobiele telefoon, zodat één van beide authenticatiemethoden kan worden ingesteld/gebruikt. 

 


2.3

Geautomatiseerd printen
In sommige gevallen kan het wenselijk zijn dat er geautomatiseerd printopdrachten worden verstuurd vanuit Inventive Online. Hiervoor kan de tool “Printnode” worden ingezet. Om hier gebruik van te kunnen maken dient u te beschikken over een computer in uw lokale netwerk, welke is voorzien van een internetverbinding en tevens is geconfigureerd om te kunnen printen op de gewenste printer(s). Deze computer mag vervolgens uitsluitend voor dit doel worden ingezet. Indien er ook buiten kantooruren automatisch wordt geprint, dient deze computer 24/7 online te zijn (de slaapstand dient te zijn uitgeschakeld). Het inrichten van een dergelijke infrastructuur betreft maatwerk. 
 


2.4SMTP
Vanuit Inventive Online kunt u (indien gewenst) direct documenten als e-mail versturen. Standaard gebeurt met een e-mail adres uit het e-mail domein “inventive-online.nl” (bijv. uwbedrijfsnaam@inventive.nl). Het is echter ook mogelijk om e-mail te versturen vanuit uw eigen e-mail domein. Dit betreft maatwerk en is enkel mogelijk onder volgende voorwaarden:
  • U mailt vanuit een eigen e-mail domein, dus: adres@uwbedrijfsnaam.nl en niet vanuit een e-mail domein van een provider, zoals ziggo.nl, kpmail.nl, gmail.com, etc.
     
  • U heeft toegang tot het DNS beheer van uw e-mail domein, zodat u een SPF record kunt aanmaken of wijzigen. Uitleg: M.b.v. een SPF record kunt u aangeven welke servers namens uw e-mail domein berichten mogen sturen, door het externe IP adres van de betreffende server op te nemen in het SPF record. Dit externe IP adres betreft dan externe IP adressen van de Inventive Online servers.
     
  • Indien u gebruik maakt van Office365, Gmail, e.d. EN vanuit deze omgeving mailt vanuit een “eigen” e-mail domein (adres@uwbedrijfsnaam.nl), dan dient u een zgn. “connector” aan te maken (of aan te passen als deze al aanwezig is). U dient in deze omgeving beheerderstoegang te hebben tot deze omgeving om deze aanpassing uit te kunnen voeren.